برای نوشتن یک فیلم خوب به قول ویلیان گلدمن:
"برای نوشتن
یک فیلم نامه خوب ، مثل هدیه دادن نیت و هدف اهمیت دارد"
این بدان معنی ست که هدفی که قرار است به تماشاگر انتقال یابد باید به
خوبی از سوی فیلم نامه نویس درک شود و به خوبی نیز به بیننده منتقل شود. این هدف
ممکن است هدف هایی چون : ترساندن در به ویژه در فیلم های ترسناک ، خنداندن به ویژه
در فیلم های کمدی ، تفکر و تامل
در فیلم های خاص و غیر متعارف و ... باشد. در هر حال این هدف هر چه باشد باید به
شیوه ای درست و متعالی ارائه شود و نه با دست گذاشتن بر روی سخیف ترین جنبه های
بشری. باید به تماشاگر احترام گذاشت و او را به شیوه ای مناسب با فیلم همراه کرد.
یک فیلم نامه نویس همیشه می تواند از الگوهای موفق و تضمین شده استفاده کند
اما هرگز نباید از خلاقیت و نو آوری و ارائه نکات و ویژگی های جدید پرهیز کند. در
واقع باید تلاش کند تا اگر می تواند تماشاگرش را در یک تجربه تازه دخیل کند.
یک فیلم
نامه نویس هرگز نباید تماشاگر را فراموش کند. او باید اطلاعات مورد نیاز تماشاگر
برای همراهی با فیلم را ، در زمان های مناسب به او بدهد تا او گیج نشود و به دلیل
بی اطلاعی قصه را گم نکند. مثلا یکی از اصول فیلم نامه نویسی کلاسیک آن است که
شخصیت های مهم و اصلی فیلم باید در یک سوم اول فیلم به بیننده به گونه ای معرفی
شوند. و یا در فیلم های جنایی نمی توان از دادن اطلاعاتی که تماشاگر را برای حل
معما کمک می کند ممانعت کرد.
- ۹۴/۱۱/۲۷